Isoflavonen en fyto oestrogenen, hoe zit het precies?

//Isoflavonen en fyto oestrogenen, hoe zit het precies?
Isoflavonen en fyto oestrogenen, hoe zit het precies? 2018-01-19T19:03:21+00:00

Wat zijn fyto oestrogenen en isoflavonen? Fyto-oestrogenen zijn een groep stoffen die planten aanmaken (phytos betekent plant in het Grieks) en die net als het vrouwelijk hormoon oestrogeen affiniteit hebben voor de oestrogeenreceptor. Een bekende groep fyto oestrogenen zijn de isoflavonen, zoals genisteïne (die vooral in soja voorkomt) en daidzeïne. De werking van fyto oestrogenen is overigens een stuk minder krachtig dan van het lichaamseigen hormoon oestrogeen (ongeveer een factor 1000 keer lager).

Aan fyto oestrogenen worden zowel gezonde als ongezonde eigenschappen toebedeeld en soms spreekt onderzoek elkaar ook tegen. Hieronder lees je er meer over.

Helpen isoflavonen bij overgangsklachten?

Iedere vrouw krijgt er uiteindelijk mee te maken, de overgang. In deze periode neemt de productie van oestrogenen en progesteron af, wat kan leiden tot overgangsklachten. Bekende overgangsklachten zijn opvliegers (grote temperatuurswisselingen die ineens optreden), vaginale droogheid, nachtelijk zweten en stemmingswisselingen.

Om antwoord te kunnen geven of isoflavonen overgangsklachten helpen verminderen heeft het Erasmus MC een grote metastudie uitgevoerd (bron), hieruit bleek dat plantaardige producten (zoals soja en rode klaver) die isoflavonen bevatten een licht positieve werking hebben op overgangsklachten. Het helpt dus, een beetje.

Helpen isoflavonen tegen botontkalking?

Onderzoek toont aan van wel (bron). Oestrogenen spelen een belangrijke rol bij het opbouwen van botweefsel. Zolang de lichaamseigen oestrogeenproductie hoog genoeg is, blijft de botstructuur op peil. Echter, na de overgang daalt de oestrogeenproductie en verliest een vrouw ieder jaar tot 4 procent van haar botweefsel.

Door de oestrogene werking van isoflavonen dragen ze bij aan het behoud van een goede botstructuur. Los daarvan is het natuurlijk belangrijk om ook te zorgen voor voldoende inname van bouwstoffen van de botten, zoals calcium en fosfaat. Ook vitamine D3 is belangrijk voor de opbouw. Ook is het belangrijk om de botten voldoende te belasten, zodat de aanmaak van nieuw botweefsel wordt gestimuleerd. Hierbij breek ik speciaal een lans voor krachttraining voor ouderen.

Wat is het effect van isoflavonen op de testosteronspiegel?

Gelukkig blijken isoflavonen geen of nauwelijks effect te hebben op de testosteronspiegel van mannen. In sommige onderzoeken stijgt juist de testosteronspiegel. Lees er meer over op de pagina Wat is de invloed van soja eiwit op testosteron?

(Visited 18 times, 1 visits today)

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD