Fytinezuur in soja, gezond of ongezond?

//Fytinezuur in soja, gezond of ongezond?
Fytinezuur in soja, gezond of ongezond? 2018-01-19T19:21:15+00:00

Fytinezuur is een stof die de plant aanmaakt voornamelijk om fosfor op te slaan. Voor de mens is fytinezuur echter niet verteerbaar. Komt fytinezuur het maag/darm stelsel binnen, dan heeft het de vervelende eigenschap dat het zich kan binden aan belangrijke mineralen zoals zink, ijzer, calcium en magnesium (bron). Hierdoor worden deze mineralen slechter opgenomen door ons lichaam wat in theorie (mits je heel veel fytinezuur binnenkrijgt) kan leiden tot tekorten. Fytinezuur wordt dan ook algemeen beschouwd als een inhibitor voor de opname van belangrijke mineralen.

Positieve eigenschappen van fytinezuur

Fytinezuur blijkt echter ook een aantal positieve eigenschappen te hebben:

  • Fytinezuur is een sterke antioxidant (bron)
  • Fytinezuur kan bepaalde vormen van kanker afremmen (bron)
  • Fytinezuur heeft mogelijk een stabiliserende rol op het bloedsuiker (bron)

Fytinezuur zit alleen in ongefermenteerde soja

Fytinezuur zit alleen in ongefermenteerde soja en niet in gefermenteerde soja. Overigens wordt fytinezuur ook gedeactiveerd door verhitting (koken) (bron). Dus als een ongefermenteerd soja product eerst is verhit tot het kookpunt is het fytinezuur niet meer actief. Sojamelk uit de supermarkt wordt normaal gesproken eerst verhit, maar check altijd op de verpakking de bereidingswijze van het product.

Of fytinezuur een positieve of negatieve invloed heeft op uw gezondheid hangt dus van een aantal zaken af.

Hoeveel fytinezuur krijgt u binnen per dag?

Hoeveel krijgt u binnen per dag? Hou hierbij ook rekening dat fytinezuur ook in andere plantaardige producten kan zitten.

Voedingsmiddelen rijk aan fytinezuur:

  • Granen (haver en gerst bevatten het minst)
  • Zemelen (vooral tarwe- en rijstzemelen)
  • Rauwe chocola
  • Koffie
  • Noten (vooral paranoten)
  • Lijnzaad
  • Sesamzaad (alsmede andere zaden)
  • Peulvruchten (soja, tofoe, droge bonen zijn het rijkst)

Timing van inname met mineralen

Daarnaast speelt de timing van inname ook een grote rol. Krijgt u fytinezuur en belangrijke mineralen tegelijk binnen, of zit er voldoende tijd tussen, zodat dat het fytinezuur niet de kans krijgt om mineralen te binden?

Samenvatting

Samenvattend is de kans klein dat fytinezuur een negatieve reactie op uw lichaam heeft. Alleen als u iedere dag veel producten eet die rijk zijn aan fytinezuur en voor langere periodes, kan het voorkomen dat teveel mineralen gebonden worden. Alleen dan ligt een mineralen deficientie dus op de loer.

(Visited 218 times, 4 visits today)

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD