Soja eiwit

Soja eiwit
Soja eiwit 2018-01-19T21:29:19+00:00

soja eiwit

Soja eiwit wordt gepresenteerd als het gezonde plantaardige alternatief voor dierlijke producten en eiwitten. In hoeverre klopt dit en kan je soja eiwit zonder problemen nuttigen? Op deze site vindt je antwoord op deze en vele andere vragen omtrent soja eiwit. Wij onderbouwen dit zoveel mogelijk met wetenschappelijk bronnen.

Over soja eiwit

De sojaboon komt oorspronkelijk uit het Verre Oosten. Daar is de soort al duizenden jaren een belangrijk bestanddeel van het voedselpakket en werd in het Chinese keizerrijk zelfs beschouwd als een van de vijf heilige gewassen, naast rijst, tarwe, gerst en gierst.

De sojaboon

De sojaboon is een peulvrucht, afkomstig van de sojaplant, die als grondstof voor veel sojaproducten wordt gebruikt. Soja bevat ongeveer 19% vet en 35% eiwit. Sojaolie is de meest geconsumeerde plantaardige olie ter wereld. Lees meer over de sojaboon.

Verwerking van soja eiwit

Het proces van verwerking van de sojaboon begint met het verwijderen van de hullen, wat vervolgens wordt  gebruikt als ingrediënt in diervoeding. De gepelde bonen worden dan gecrusht en de olie (ongeveer 19-20% van het gewicht van de sojaboon) wordt geëxtraheerd. Het residue wat achterblijft wordt direct vermalen tot sojameel, dit dient dan weer als  eiwitrijke grondstof voor veevoeder, en sojaproducten voor menselijke consumptie.

Bijzondere eigenschappen van soja eiwit

Soja eiwit heeft een aantal bijzondere eigenschappen, veelal positief, maar ook enkele zaken om op te letten zoals het verschil tussen gefermenteerde en ongefermenteerde soja.

Fyto oestrogenen, isoflavonen en invloed op testosteron

Sojabonen bevatten zogenaamde fyto oestrogenen en isoflavonen. Fyto oestrogenen lijken op het menselijke oestrogeen, maar dan een stuk zwakker. Vooral veel mannen vragen zich af of dit geen kwaad kan voor de testosteronproductie. Gelukkig blijkt dit erg mee te vallen. Hoewel soja eiwit fyto oestrogenen bevat, verlaagt soja eiwit het testosteron toch niet zegt een grote meta studie. Het kan zelfs verhoogd worden dankzij soja eiwit consumptie. Klik voor meer informatie op soja eiwit en testosteron.

Vrouwen kunnen zelfs gebruikmaken van de aanwezige fyto oestrogenen om overgangsklachten en botontkalking tegen te gaan.

Hoge biologische waarde

Soja eiwit heeft een relatief hoge biologische waarde, ofwel bevat het alle essentiele aminozuren en het aminozuurprofiel sluit goed aan op die van het menselijk lichaam (hoewel net niet zo goed als dierlijke eiwitten). Wat soja eiwit verder zo bijzonder maakt is het hoge gehalte aan L-glutamine, een zeer belangrijk aminozuur bij spieropbouw. Sommige onderzoekers zeggen hierom dat een blend van soja eiwit en whey eiwit de ideale combinatie zou zijn voor maximale spiergroei, interessant voor krachtsporters dus! Whey eiwit bevat namelijk een stuk minder L-glutamine.

Hoe gezond is soja eiwit?

Wij hebben de gezondheid van soja eiwit uiteengezet op onze pagina Hoe gezond is soja eiwit?

(Visited 9.219 times, 1 visits today)

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD